Stalo se: Blokace IP adresy zákazníka

V minulém týdnu jsme řešili situaci, kdy pravidelný (B2B) zákazník volá do e-shopu, že nefunguje a on potřebuje nakoupit produkty. Více v článku.

Shrnutí článku

Jako majitelé e-shopu se můžete setkat s tím, že některým zákazníkům se váš web vůbec nenačte, přestože vám samotným funguje bez potíží – důvodem bývá zablokovaná IP adresa, která se ocitla na blacklistu kvůli podezřelím aktivitám jiného uživatele, jenž s nimi sdílí stejnou veřejnou IP.

Co způsobuje blokace IP adres?

Blokace IP adresy se obvykle zavádí jako preventivní opatření proti škodlivým aktivitám, jakými jsou pokusy o hádání hesel, hledání zranitelností na serverech, nebo zasílání velkého množství požadavků. Bohužel, i legitimní zákazníci mohou sdílet IP adresu s uživateli, kteří takové aktivity vyvolali.
Sdílené IP adresy jsou běžnou praxí mezi poskytovateli internetu. Kvůli omezenému počtu dostupných IPv4 adres sdílí více uživatelů jednu IP adresu. Pokud někdo z této skupiny způsobí problémy, může být IP adresa zablokována, což ovlivní všechny uživatele, kteří tuto adresu sdílejí. Může jít o ulici s pár rodinými domky, půlku vesnice, nebo dokonce celé malé město od určitého poskytovatele.

Jak se blokace projevuje?

Blokace na úrovni systému shop5.cz

Pokud je IP adresa zákazníka zablokována přímo na úrovni e-shopu, bývá blokace doprovázena jasnou chybovou hláškou. Tato hláška informuje zákazníka o tom, že jeho IP adresa (v chybové hlášce je uvedena) spadla do blacklistu.

Vaše IP adresa ##5.1##.1##.8# spadla do blacklistu.
Pokud se jedná o omyl, kontaktujte majitele e-shopu, aby vymazal Vaši IP adresu z blacklistu. Postup: admin / databáze / automatický blacklist.

Blokace na úrovni hostingu (odkoupené e-shopy)

Tyto informace platí zpravidla pro odkoupené e-shopy. Každý hosting může mít jinou bezpečností politiku a proto se jejich postupy mohou lišit.

Já budu popisovat zkušenost od Českého hostingu, který využívá většina našich klientů. Musím podotknout, že je správné mít nějaké bezpečnostní opatření, protože díky nim lze předcházet zbytečným problémům. Mohou být však dvousečná a proto o tom informuji.

Blokace IP adresy ze strany Českého hostingu se projevuje tak, že se web vůbec nenačte - prohlížeč napíše, že web není dostupný. Majitel e-shopu se toto v podstatě ani nedoví. Maximálně když mu zavolá/napíše zákazník, který si vyhledá kontakty jinde.

Možná řešení situace

Blokace na úrovni systému shop5.cz (e-shopu)

Blokace probíhá tak zvaným automatickým black listem. Pokud jako majitel e-shopu víte, že je blokace neoprávněná můžete IP adresy z automatického blacklistu vymazat ( Admin > Databáze > Automatický BLACKLIST > Vymatat Automatický BLACKLIST). Předtím ale doporučujeme zkopírovat (zálohovat si) kompletní obsah pole, který je pod tímto tlačítkem. Ať můžeme případně zpětně analyzovat proč byla konkrétní IP adresa na seznam přidána.

Blokace ze strany Českého hostingu

Dle jejich podpory je potřeba zaslat autorizovaný požadavek (přes jejich administraci), kde uvedete konkrétní IP adresu k prověření. Také je možnost počkat, protože tyto automatické preventivní blokace jsou vždy dočasné (zpravidla 15 minut). Nicméně nikdo nezaručí, že blokovaná podezřelá aktivita se nebude opakovat a nespustí se blokace opětovně. Nebo, že blokace není zadána z nějaého důvodu záměrně (nepreventivně).

Jak zjistit IP adresu (zákazníka)

Nejrychlejší způsob je navštívit některou z následujících webových stránek

- https://www.whatismyip.com/
- https://www.mojeip.cz/ (česky)
- https://www.myip.com/

Stačí stránku otevřít a vaše veřejná IP adresa se zobrazí ihned na úvodní stránce. Pokud se nenačte ani jedna z výše uvedených stránek, má zákazník s největší pravděpodobností problém s internetovým připojením.

Stalo se: Blokace IP adresy zákazníka - 2079523 - Preventivní blokace IP adresy zákazníka

Preventivní blokace IP adresy zákazníka

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opiště kód
antispam
     Více informací